Niejeden przedsiębiorca boryka się z problemem braku terminowych płatności za wykonane usługi czy dostarczony towar. Tak więc co może zrobić przedsiębiorca gdy kontrahent nie płaci faktury?
1. Zwykłe ponaglenie - wysyłamy monit z przypomnieniem o płatnościach (zdarza się, że klienci zapominają, czy też zagubią faktury. Dajemy im jeszcze szansę i spokojnie czekamy na wpłatę). Po otrzymaniu przypomnienia klienci szybciej dokonują płatności.
2. Kolejny monit – zamiast przypomnienia możemy użyć ostrzejszej wiadomości. W tym czasie możemy także wykonać telefon do dłużnika, może okazać się, że faktury były wysyłane na zły adres. Przyczyn może być wiele, więc zanim przejdziemy a drogę sądową warto załatwić to między sobą.
3. Wezwanie do zapłaty – kiedy windykacja miękka nie przynosi zamierzonych efektów, można wysłać wezwanie do zapłaty. Najlepiej zrobić to listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru, by mieć dowód w ewentualnym sporze sądowym. Wezwanie do zapłaty powinno składać się z następujących elementów:
Ważne, by znalazły się w nim takie elementy jak:
- data i miejsce wystawienia wezwania
- dane przedsiębiorcy
- dane kontrahenta
- kwota do zapłaty
- dokument, z którego wynika obowiązek zapłaty – w tym wypadku faktura
- termin na zapłatę
- numer rachunku bankowego, na który należy uiścić płatność
Wzór wezwania – tutaj
4. Istnieje także możliwość wpisania kontrahenta do Krajowego Rejestru Dłużników po założeniu konta w BIG InfoMonitor. Muszą jednak zostać spełnione trzy warunki:
- zaległość powstała co najmniej przed 30 dniami
- wynosi minimum 500 złotych
- co najmniej 30 dni przed wpisem dłużnik otrzymał wezwanie do zapłaty
5. Jeżeli nie ma żadnego wytłumaczenia ze strony dłużnika. Nie ma deklaracji spłaty. Wtedy ostatecznie możemy przekierować sprawę firmie windykacyjnej, lub na drogę sądową.